Dubrovačka Biskupija

Mons. Uzinić predvodio pobožnost sv. Antunu u crkvi sv. Mihajla

 

Svakog utorka, od 14. ožujka, u župnoj crkvi  župe sv. Mihajla na Lapadu održava se pobožnost „Trinaest utoraka sv. Antunu“. Petog utorka, 11. travnja, pobožnost i misu je predvodio dubrovački biskup mons. Mate Uzinić, a koncelebrirali su don Robert Ćibarić, župnik, i don Frano Čivljak, svećenik iz Dubrovnika na službi u Albaniji.

 

Kako je ovaj utorak bio utorak u Velikom tjednu, biskup Uzinić je u propovijedi skrenuo pozornost ponašanje Jude i Petra u posljednjim Isusovim ovozemaljskim danima. Za razliku od Jude koji se, nakon što je izdao Isusa, nije vratio u Isusovu zajednicu učenika, Petar se nakon što je zatajio Isusa prisjetio Isusovih riječi. O razlici između njih dvojice biskup je rekao :„Ima jedna misao sv. Majke Terezije koja govori o ovoj razlici: da je Juda samo Isusa pogledao u oči kao što je to učinio Petar, Juda bi postao prijatelj Božjeg milosrđa. I to je razlika između ove dvojice ljudi. Nakon što je počinio izdaju, Juda je posumnjao u Isusovo milosrđe. Nije Isusa pogledao u oči, nije otkrio dubinu te njegove ljubavi, zbog koje je uostalom i među nas, zbog koje je i dozvolio Judi da ga izda i da se dogode sve one posljedice koje su se dogodilo nakon toga. Za razliku od Jude, Petar je pogledao Isusa u oči i pustio suze. I otkrio je Božje milosrđe, Božju ljubav.“ Istaknuo je kako je to važna poruka jer svi mi imamo, baš kao ova dvojica apostola, svoje poslanje da budemo Isusovi učenici i svi smo zbog životnih kušnji i osobnih slabosti u situaciji da ponekad zatajimo Isusa. „Kad god napravimo teški grijeh, mi smo zatajili Isusa. Možemo biti poput Jude sinovi propasti, ili poput Petra oni koji će se susresti s Božjim milosrđem i povratiti u zajednicu Crkve, zajednicu njegovih učenika. Izbor nije na Isusu, Isus pruža jednaku mogućnost i Petru i Judi, izbor je na nama. Mi smo ti koji biramo“, kazao je biskup.

 

No bez obzira na naš izbor Isus nastavlja svoje poslanje, nastavio je biskup. Opisao je i kako su za Isusa ti trenuci, uz još neke druge, bili dno dna njegovog poslanja među ljudima.  U ljudskim mjerilima njegovo poslanje je neuspjelo, ali on u tom najgorem trenutku kaže: „Sada je proslavljen Sin čovječji i Bog se proslavio u njemu“. On taj trenutak potpunog promašaja naziva Božjom proslavom i time zapravo potpuno mijenja naš pogled na stvarnost, ustvrdio je biskup i dodao da će Isus to do kraja učiniti u onom što će se dogoditi u Velikom petku, u svojoj muci i smrti, gdje će on dobrovoljno poći. „On nije pošao tamo zato što ga je Juda izdao ili Petar zatajio, on je dobrovoljno prihvatio tu smrt. Zato što nam tom logikom prihvaćanja služenja iz ljubavi potpuno, do dara vlastitog života, do kraja, želi pokazati novu logiku, Božju logiku, drukčiju od one naše ljudske.“

Biskup Uzinić se u propovijedi osvrnuo na događaje u Egiptu u kojima se može prepoznati Isusova logika: „Imamo s jedne strane Islamsku državu, koja iako govori da se bori u ime Božje razmišlja ljudskom logikom, logikom ubijanja i sile. Imamo ona 44 ubijena koptska kršćana i preko više od stotinu ranjenih. Zapravo cijelu tu Koptsku crkvu u Egiptu koja na mržnju, uz par iznimki, ne odgovara mržnjom. Na ubojstvo ne odgovara ubojstvom. I tko je proslavljen? Nisu ubojice. Zahvaljujući Kristovoj logici proslavljeni su mučenici. Oni se u očima ljudskim čine gubitnici ali oni su stvarni dobitnici. To je ta Kristova logika koju bismo mi kršćani trebali naučiti i iz koje bismo trebali živjeti, koju bismo mi kršćani trebali nasljedovati. Put prema onom biti kao Bog, što nam je na početku sugerirao đavao, nije ubijati nego biti ubijen, nije u mržnji nego u ljubavi. To je to za što Isus kaže: 'Sada je proslavljen Sin čovječji i Bog se proslavio u njemu'. U tom se Bog proslavlja! Ne u tome da ubijamo nego da iz ljubavi u služenju budemo ubijeni. Ne u tom da se trudimo živjeti, nego da poput pšeničnog zrna umiremo da bi drugi mogli živjeti.“

 

Povezavši Isusovu logiku ljubavi i služenja do kraja sa sv. Antunom, dubrovački biskup je istaknuo kako je svetac jedan od primjera kako se može na pravi način živjeti. On je sa svojim propovijedanjem bio i onaj koji je pozivao da ne samo govorimo nego i živimo, kazao je biskup te citirao svečeve riječi: „Riječ je živa kad život govori, neka zato prestanu riječi a progovore djela. Prepuni smo riječi a prazni djelima“. Dodao kako su nama kršćanima u zapadnom svijetu svojstvene puste riječi, što nije slučaj s kršćanima u Egiptu ili drugim dijelovima Bliskog istoka ili u drugim zemljama gdje nije lako biti kršćanin, gdje se kršćane progoni i ubija. Te puste riječi svojstvene su kršćanima na zapadu koji se često busaju u prsa sa svojim kršćanstvom, ali koji ne žive s logikom kršćanstva, nego onom logikom življenja ovozemaljskih kompromisa i strahova u kojima i po kojima i mi zatajujemo Isusa ili ga kao Juda izdajemo.

 

Na kraju je biskup pozvao vjernike da ne budu prepuni riječi, a prazni djelima: „Imajmo riječi, ali imajmo i djela. Neka nam sv. Antun, koji je svoje suvremenike upozoravao na ovo, bude zagovornik kako ne bismo imali samo riječ, niti u odnosu prema njemu nego kako bismo, zahvaljujući onim njegovim milostima koje daje, svoje riječi, svoje 'govoriti mi smo kršćani' pretvorili u djela. Kako? Tako da nećemo ubijati nego se radije predati u ljubavi, istrošiti, tako da nećemo mrziti nego ćemo ljubiti. Tako da nećemo tražiti da drugi služe nama, nego ćemo se na različitim razinama truditi služiti drugima.“

 

Župnik Ćibarić ispričao nam je kako se zapravo pokrenula pobožnost sv. Antunu. „Osluškujući želje vjernika, ne samo župe sv. Mihajla na Lapadu, i u razgovoru s prijateljem fra Tomislavom Glavnikom, gvardijanom samostana konventualaca na Svetom Duhu u Zagrebu, gdje se već skoro jedno stoljeće časti svetac svega svijeta sv. Antun Padovanski, izrazio sam mu želju da istu pobožnost pokrenemo u župi sv. Mihajla. On je to prihvatio uz obećanje da će osobno dopremiti kip sv. Antuna direktno iz Padove. To se i dogodilo neposredno prije početka pobožnosti 13 utoraka kada je kip stigao u našu župu i na prvi utorak je gvardijan Tomislav došao i uputio u pobožnost kako se obavlja u crkvi sv. Antuna na Svetom Duhu u Zagrebu. Neposredno prije mise blagoslovio je kip uz sudjelovanje velikog broja vjernika župe Lapad i šire“. Župnik je dodao i kako je ideja da svakog utorka netko drugi propovijeda, te da na zadnji, 13. utorak, ponovno na Lapad dođe gvardijan Glavnik s moćima sv. Antuna koje se čuvaju u Zagrebu, a koje se još mogu pronaći jedino u Lisabonu i Padovi.

 

Nikša Sentić