Ispiši ovu stranicu

Božićna misa u katedrali: Ako s vjerom prihvatimo Kristov put služenja u ljubavi i u našem vremenu može se čuti 'ljupki glas glasonoše radosti'

 

Na Božić 2017. godine mons. Mate Uzinić, dubrovački biskup, predvodio je svečano koncelebrirano euharistijsko slavlje s vjernicima okupljenim u dubrovačkoj katedrali Gospe Velike.

 

U propovijedi je govorio o porukama Prologa Ivanovog evanđelja, koje je čitano na ovoj misi, a koje nudi cijelo otajstvo povijesti spasenje. Biskup je izdvojio tri poruke. Prva poruka je da je Božja Riječ postala tijelo i nastanila se među ljudima kako bi oni mogli na otajstven način promatrati slavu Božju, tj. onaj istinski Božji identitet. Druga poruka je da je Riječ Božja, koja se u svoj poniznosti utjelovila u betlehemskom Djetetu, ista ona Riječ Božja koja je Bog i po kojoj je sve stvoreno. Treća poruka se odnosi još osobnije na sve one koji vjeruju u Krista a govori o tome da bi oni, primajući Krista i sami postali dionici Božje slave, da bi po tom što je on na sebe preuzeo ljudski identitet mogli od njega usvojiti njegov božanski identitet.

 

Kroz Krista se može promatrati Božji identitet

 

Govoreći o prvoj poruci biskup pojasnio slavu Božju odnosno onaj istinski Božji identitet kojeg ljudi rođenjem Krista mogu otajstveno promatrati: „Taj identitet je identitet Boga koji tako i toliko ljubi čovjeka da je i sam postao čovjekom, učinio se potrebnim u nemoćnom djetetu, utjelovio u jednoj ljudskoj obitelji da bi, kako sam poručio u svojoj božićnoj čestitki, tu obitelj stavio kao uzor svakoj ljudskoj obitelji, ali i svaku ljudsku obitelj na osobit načina učinio svojim boravištem. To je Bog čiju smo slavu, njegov istinski identitet , mogli vidjeti u Isusu iz Nazareta za kojeg vjerujemo da je Krist u novorođenom betlehemskom djetetu kojemu prijeti smrt, u izbjeglici u Egipat, prognaniku u Nazaret, propovjedniku Božjeg kraljevstva i ostvaritelju njegovih plodova, mučenom, raspetom na križ, ali i našem uskrsnom Gospodinu.“

 

Danas se njegovu slavu i istinski identitet može, osim u Crkvi kao zajednici vjere koja je njegovo Tijelo, njegovoj riječi i sakramentima, osobito euharistiji „po kojoj nam je trajno malen i prepušten nama na milost i nemilost, u svom tijelu i svojoj krvi koji su znakovi njegove ljudskosti i u kojima nam je baš kao znakovima njegove ljudskosti želio ostaviti svoju božansku prisutnost“, može vidjeti, citirao je biskup papu Franju, i „u tisućama lica obilježenih patnjom, isključenošću, zlostavljanjima, nasiljima, mučenjima i zatvaranjima, ratom, lišavanjem slobode i dostojanstva, neznanjem i nepismenošću, izvanrednim zdravstvenim situacijama i nezaposlenošću, trgovinom robljem i ropstvom, progonstvom i bijedom, prisilnom migracijom. (On danas) ima lice žena, muškaraca, djece izrabljenih zbog niskih interesa, gaženih izopačenom logikom moći i novca. Kakav samo nemilosrdan i beskrajan popis možemo sastaviti kada tome pridodamo siromaštvo nastalo kao plod društvene nepravde, moralne degeneracije, pohlepe nekolicine izabranih i opće ravnodušnosti!“ Dodao je tome i da je Krist danas poprimio i lice žrtava požara i žrtava tajfuna na Filipinima kao i lice mnogih koji trpe zbog različitih razloga.

 

 

Neshvatljivo otajstvo Božje veličine i poniznosti

 

Tumačeći drugu poruku da je utjelovljena Riječ Božja ista onoj stvarateljskoj biskup Uzinić je kazao da se tu nalazimo pred „neshvatljivim otajstvom istovremenog suživota u jednoj osobi neizmjerne Božje veličine jer ta osoba je Božja Riječ, Jedinorođeni Božji Sin, Bog i neizmjerne Božje poniznosti jer ta osoba je i nemoćno betlehemsko Dijete, Isus iz Nazareta“. „Za njega se kaže da je istovremeno i sjajna poniznost – ne naziva ga bez razloga Prolog Ivanovog evanđelja 'Svjetlo istinsko' – i jednostavna veličanstvenost“, istaknuo je biskup Uzinić i nastavio govoriti o tome da je u povijesti spasenja Krist išao obrnutim putem od Adama citirajući misao pape u miru Benedikta XVI.: „…On ide obrnutim putem: postaje sasvim ovisan, postaje sluga. Budući da ne ode putem moći, nego putem ljubavi, može sići do ponora smrti i tako uspravit istinu, dati život…“

 

Objašnjavajući treću poruku o tome da ljudi mogu postati dionici Božje slave usvajajući Kristov božanski identitet dubrovački biskup je ustvrdio kako je to moguće upravo vjerom odnosno primajući Krista s vjerom. To se primanje s vjerom odnosi na prihvaćanje s vjerom njegovog povijesnog utjelovljenja u betlehemskom Djetetu, Božiću, kao i u cjelokupnom djelu spasenja koje je svojim utjelovljenjem izveo među nama i nastavi izvoditi različitim načinima svoje trajne prisutnosti među nama u Crkvi koja, po Duhu Svetome koji joj je darovan, ima zadaću dovršiti njegovo djelo spasenja, rekao je biskup te istaknuo: „Ali još se i više to primanje odnosi na prihvaćanje s vjerom njegovog puta spasenja u svojoj svakodnevici, odričući se u toj svojoj svakodnevici svake oholosti i samodostatnosti, kako bismo mu mogli služiti u ljubavi i poniznosti, a u njemu svojim bližnjima, onima čiji on oblik danas uzima i u njega se utjelovljuje.“

 

Prihvaćajući s vjerom Kristov put služenja u ljubavi u ovom našem svijetu može nastaviti odlijegati onaj „ljupki glas glasonoše radosti“ kojim Bog tješi narod svoj, može se čuti ona psalmistova nova pjesma o čudesnim Božjim djelima, Bog može nastaviti govoriti i ovom našem svijetu i vremenu, on može biti i za suvremenog čovjeka „Riječ (koja) je tijelom postala i nastanila se među nama“, ustvrdio je dubrovački biskup te zaključio: „I da bi i suvremeni čovjek mogao promatrati u Božiću, koji je istovremeno i Isus iz Nazareta i Jedinorođeni Božji Sin, Božju slavu, od njega učiti i usvajati put poniznosti, odbacujući put oholosti i, konačno, biti ubrojen među one koji su s prihvaćanjem i vjerom dobili moć da i sami postanu djeca Božja.“

 

Biskup je svima čestitao Božić i poželio blagoslovljenu i obiteljskom srećom ispunjenu novu 2018. godinu.

 

Katedralni zborovi pod ravnanjem Margit Cetinić predvodili su liturgijsko pjevanje uz izbor božićnih pjesma, a Betlehemsko svjetlo mira kojeg su u biskupiji nakon deset godina donijeli dubrovački skauti nalazilo se uz Bambina ispred oltara kao i na pomoćnom oltaru uz jaslice.

 

Katedralni župnik dr. don Stanko Lasić na kraju je čestitao Božić biskupu i poželio mu da se i dalje nastavi brinuti za one na marginama društva, kao što je i do sada vjerno činio, da se nastavi zauzimati za revitalizaciju Grada kako bi ponovo bio pun obitelji i djece te da nastavi s obnovom katedrale koja je prošle godine dobila stari barokni oltar a kojoj predstoje radovi na obnovi ostalih dijelova.

 

Jutarnju misu na svetkovinu Rođenja Gospodnjega dubrovački biskup mons. Mate Uzinić slavio je u dubrovačkom zatvoru.

 

Angelina Tadić

 

Galerija slika