Dubrovačka Biskupija

Predavanje „Petstota obljetnica rođenja Jacopa Tintoretta i tajne oltarne pale iz korčulanske katedrale“

Predavanje „Petstota obljetnica rođenja Jacopa Tintoretta i tajne oltarne pale iz korčulanske katedrale“ održano je u ponedjeljak, 17. lipnja u dvorani Ivana Pavla II. u Dubrovniku. Predavačica je bila Katarina Alamat Kusijanović, restauratorica i likovna umjetnica, dugogodišnja djelatnica dubrovačke radionice Hrvatskoga restauratorskoga zavoda koja je između 2002. i 2006. godine provela zahtjevne istražne i restauratorske radove na Tintorettovoj oltarnoj pali s glavnoga oltara katedrale sv. Marka u Korčuli.

 

Oltarna pala prikazuje zaštitnika Korčule sv. Marka obučenoga u biskupski ornat kako sjedi na tronu, a uz njega su stojeći likovi suzaštitnika Korčule sv. Bartolomeja apostola i zaštitnika Dalmacije sv. Jeronima. Svjetlost na čitavu kompoziciju slike dolazi s lijeve strane te se razlijeva stvarajući suptilne titraje, sjene i preljeve tonova i boja.

 

Predavačica Alamat Kusijanović je nadahnuto i zanimljivo opisala sve faze istraživanja, dokumentiranja i restauracije vrijedne slike ovoga venecijanskoga renesansnog majstora. Davši nekoliko osnovnih biografskih podataka o Tintorettu, predavačica je publiku ukratko upoznala s kulturnim i umjetničkim kontekstom Korčule i Korčulanske biskupije sredinom 16. stoljeća kao sredine koja je mogla i željela naručiti jedno takvo vrijedno djelo za svoju katedralu. Potom je dala detaljan pregled zatečenoga stanja slike te su pokazani posebno zanimljivi podaci o povijesti nastanka slike i njezinoj kasnijoj sudbini dobiveni različitim snimanjima (infracrvenom kamerom, ultraljubičastom reflektografijom i sl.).

 

Očito je da je tijekom procesa nastanka slike Tintoretto mijenjao određene pojedinosti na slici, vjerojatno se prilagođavajući željama naručitelja koji su lik svoga zaštitnika željeli vidjeti prikazanoga kao biskupa, a ne kao evanđelista kako se najčešće prikazivao u tadašnjoj venecijanskoj umjetnosti, kazala je. Kasnija je sudbina slike također bila otkrivena istraživanjima te su uočene bar dvije kasnije restauracije slike, od kojih je posljednja bila 1950-ih godina. Predavačica je predstavila i rezultate arhivskih istraživanja koja su provedena paralelno s restauratorskim zahvatom kako bi se saznalo što više korisnih podataka o nastanku i kasnijem životu ove vrijedne renesansne korčulanske slike.

 

Predavanje je organizirao Hrvatski restauratorski zavod u sklopu projekta „Ruralna, poučna, i kulturno-etnografska turistička atrakcija“ u kojemu HRZ sudjeluje kao jedan od 11 partnera, a projekt operativno vodi dubrovačka regionalna razvojna agencija DUNEA.

 

Uime Vijeća za kulturu i znanost Dubrovačke biskupije koje je podržalo ovo predavanje brojnu je prisutnu publiku pozdravio povjesničar umjetnosti Ivan Viđen koji je uvodno istaknuo trajnu dobru suradnju Dubrovačke biskupije i Hrvatskoga restauratorskog zavoda. Podsjetio je na dva iznimno zapažena prošlogodišnja projekta čiji je cilj bio predstavljanje javnosti dubrovačke sakralne likovne baštine: izložbu „Skriveni trečento“ koja je bila postavljena pred Kneževim dvorom u lipnju te predstavljanje rezultata restauratorskih radova na slikama baroknoga slikara Andree Vaccara iz crkava Karmen i Domino, koje je u crkvi Domino bilo održano u rujnu 2018. godine.

 

Jelica Gjenero

Predavanje 01

Predavanje 02

Predavanje 03

Predavanje 04