Dubrovačka Biskupija

Đakonsko ređenje trojice dominikanca u Gružu: „Želimo li biti poslanici u Božjem vinogradu, naši osjećaji moraju biti usklađeni s Božjim osjećajima i naše misli s Božjim mislima.“

Đakonsko ređenje trojice dominikanca u Gružu: „Želimo li biti poslanici u Božjem vinogradu, naši osjećaji moraju biti usklađeni s Božjim osjećajima i naše misli s Božjim mislima.“

 

Za đakone Hrvatske dominikanske provincije u subotu, 19. rujna u samostanu i župi Svetoga Križa u Gružu u Dubrovniku dubrovački biskup mons. Mate Uzinić zaredio je trojicu dominikanaca: fr. Marina Golubovića, fr. Karla Alana Keva i fr. Mateja Trupinu.

 

Uz subraću dominikance na misi su koncelebrirali provincijal dominikanaca fr. Slavko Slišković i gruški župnik fr. Mihovil Žuljević Miljas. Pjevao je Mješoviti župni zbor pod vodstvom Marije Brčić, a zajednica vjernika molitvom i radosnom prisutnošću podržala je nove dominikanske đakone na njihovom putu prema svećeništvu. Zbog neizvjesne epidemiološke situacije đakonskom ređenju nisu nazočili sve obitelji, rodbina i prijatelji ređenika koji bi u drugačijim okolnostima rado sudjelovali.

 

U propovijedi je biskup Uzinić tumačio parabolu o radnicima posljednjeg sata, koja se čitala kao evanđelje dana. U toj paraboli osobito u oči upadaju elementi koji se tiču domaćina i njegovog ponašanja. „U tom domaćinu možemo prepoznati Boga, a u onom što on čini neobičnu logiku nebeskog kraljevstva koju je Isus došao objaviti i ostvariti, a koju nam ovom parabolom želi približiti“, objasnio je biskup. „U domaćinu bismo mogli prepoznati i Isusa, u kojemu nam je Bog izišao i izlazi ususret da bi nas unajmio kao radnike u svom vinogradu. On je istovremeno i vinograd u koji nas Bog poziva i u čije nas poslanje na različite načine uključuje. Vinograd je i Crkva kojoj je Krist Glava i koja, po Duhu Svetome koji je na nju izliven, ima zadaću nastaviti i dovršiti njegovo poslanje spasenja.“ Da bi Crkva to mogla i ona mora postati u svom djelovanju i ponašanje poput domaćina u paraboli, dodao je biskup i nastavio tumačiti kako u radnicima u Božjem vinogradu danas možemo prepoznati svakog od nas koji pripadamo Crkvi i živimo njezino poslanje. „Neki od nas su unajmljeni već prvog sata. Neki su došli kasnije. Neki se još uvijek nisu susreli s domaćinom i čekaju negdje na marginama Crkve. Neki su se i susreli, ali su u međuvremenu odlutali. Puno je tu mogućnosti.“

 

Svi smo u Crkvi, Božjem vinogradu, dobili i posebne službe, poziv unutar poziva, kazao je nadalje dubrovački biskup, a to je poziv da svoje biti kršćani živimo u posebnim zvanjima i zanimanjima. „To što imamo različita zvanja ne utječe na naše dostojanstvo, ali nam daje mogućnost da na različite načine služimo Bogu i jedni drugima“, ustvrdio je biskup. Neki su to pozvani kao vjernici laici, drugi kao posvećene osobe i klerici.

 

Osvrćući se na đakonsko ređenje biskup je kazao: „Danas nas je ovdje na ovom mjestu okupio poziv na služenje u Crkvi u službi đakonata trojice mladih ljudi, dominikanca, fr. Marina Golubovića, fr. Karla Alana Keve i fr. Mateja Trupina. Pozdravljam ih! S tim će pozivom oni dobiti u Crkvi i posebne zadaće. Kao služitelji oltara i navjestitelji evanđelja, okrijepljeni darom Duha Svetoga, pomagati će biskupu i svećenicima u službi riječi i oltara i u ljubavi se stavljati na uslugu svima kojima ih Krist šalje, pripremati će svete žrtve, dijeliti Gospodnje tijelo i krv vjernicima i popudbinu umirućima, predsjedati će molitvama, krštavati, prisustvovati i blagoslivljati vjenčanja i predvoditi pogrebne obrede.“

 

Nadalje je biskup Uzinić kazao kako je jedna od zadaća đakonske službe „propovijedanje i poučavanje i onih koji ne vjeruju i onih koji vjeruju“, te to povezao s porukom parabole. „Vratimo li se paraboli i njezinoj poruci, mogli bismo reći da je to zadaća traženja onih koji se još nisu uključili u Božji vinograd, Crkvu, ali i poučavanja onih koji su već uključeni kako bi prihvatili Božju logiku i način djelovanja. Đakoni su pozvani i poslani biti Božja produžena ruka, njegov glas na trgovima ovoga svijeta.“ Svatko od vjernika je pozvan činiti isto u svom zvanju, dodao je biskup. Bog uvijek i svugdje traži radnike i nikad se u tom ne umara. I stalo mu je do svakoga, a tako treba i nama biti.

 

Primijetio je nadalje kako se svi ne bi složili s tim, a u prispodobi se to odnosi osobito na radnike prvoga sata. „Među njima smo, možda, i mi“, kazao je te nastavio govoriti o mogućim razlozima zbog kojih se to događa „radnicima prvoga sata“, odnosno o razlozima zbog kojih se ne razumije do kraja ta Božja velikodušnost iskazana prema svima. Izdvojio je tri razloga kao upozorenje i poticaj ređenicima, ali i svim drugim vjernicima. To su, ono što se često zaboravlja, da je biti kršćani privilegij, a ne teret; zatim da je sve plod Božje milosti a ne naših zasluga; te da ako ne dijelimo Božje misli i osjećaje onda ne vidimo ni njegov interes.

 

Prvi razlog je to što „zaboravljamo da je uključenost u rad Božjeg vinograda privilegij, a ne teret“, istaknuo je biskup. Naveo je primjer svog đakonskog ređenja na kojem su poslije pjevali Bebekovu pjesmu: „Šta je meni ovo trebalo?“, u kojoj se refren nastavlja riječima: „Vodu pijem, vino prolijevam“. Bilo je to zezanje, ali i plod onog osjećaja da je poziv koji smo prihvatili teret, objasnio je biskup Uzinić te dodao kako je on to tada još uvijek tako osjećao u srcu koje je još uvijek bilo podijeljeno i zarobljeno ovozemaljskom logikom, iako je želio vršiti volju Božju. „Često nam se to znade dogoditi i na drugim razinama da tako vidimo svoje kršćansko poslanje, zaboravljajući da je privilegij to što smo kršćani, što smo u kršćanskom pozivu dobili i poziv na nešto više, postali redovnici, svećenici, u mom slučaju biskup. Taj privilegij su imali Isusovi sunarodnjaci kojima se Isus izravno obraća. Imali su ga i njegovi učenici. Danas ga imamo mi, članovi Crkve. To je nešto što se može primijeniti i na službu koju danas primate unutar sveopćeg kršćanskog poziva koji je također privilegij. Postati đakon i moći služiti u Božjem vinogradu način đakonske službe nije teret nego dar i milost, privilegij.“

 

Drugi razlog zašto su kao vjernici svi često ljuti na radnike posljednjeg sata povezan je s tim da je to privilegij, dar i milost. „Budući da zaboravljamo da je to što jesmo milost, držimo da kao radnici prvog sata, ili posebnih službi u Crkvi, imamo veća prava od njih“, ustvrdio je biskup Uzinić. Podsjetio je kako je to onaj prigovor koji se nakon demokratskih promjena znao čuti od onih koji su bili kršćani i u vrijeme komunizma u odnosu na one koji to nisu bili. A pitanje je, zapravo, koliko su bili i oni prije i oni kasnije, primijetio je te nastavio: „To je i ono što nas svećenike lako znade pretvoriti u klerikaliste. A znamo koliko je klerikalizam nanio i nanosi štete Crkvi i našem poslanju.“ Tumačeći u čemu je problem dubrovački biskup je istaknuo: „Problem je u tome što ističemo sebe i svoje zasluge, a zaboravljamo da ništa nije plod naših zasluga nego je sve plod Božje milosti. Onima koji znaju da je to što jesu plod Božje milosti, a ne naših zasluga, postaje potpuno nevažno tko je došao prvi, a tko posljednji, odnosno tko koju službu u Crkvi vrši. Važno je samo da je svatko usklađen s voljom Gospodara vinograda i vrši ono što nas on zove i šalje vršiti u Crkvi i svijetu, koji su njegov vinograd, a naše poslanje.“

 

O trećem razlogu zašto se netko žali na Božju velikodušnost, biskup Uzinić je kazao: „Ovo je povezano s trećim razlogom, možda je on i prvi, zašto se netko žali na Božju velikodušnost. Onaj tko se žali na Božju velikodušnost ne dijeli Božje misli i osjećaje. A želimo li biti poslanici u Božjem vinogradu, naši osjećaji moraju biti usklađeni s Božjim osjećajima i naše misli s Božjim mislima. Božji osjećaji i misli su oni osjećaji i misli koje spominje Izaija opisujući Boga kao onoga koji je velikodušan u opraštanju i čije su misli i puti daleko iznad naših misli i putova. Dijeliti Božje misli i Božje pute znači odustati od svojih misli i putova i usvojiti Božje osjećaje i njegovu velikodušnost. Onaj tko tako učini doista postaje radnik u Božjem vinogradu. Sve ostalo je zavaravanje samih sebi i drugih. Takav, zapravo, nema više svoj interes. On Kristom dijeli njegov interes. O tom interesu govori i sv. Pavao u Poslanici Filipljanima kad kaže da mu je 'živjeti Krist'. A ako nam je 'živjeti Krist' sve drugo nam postaje relativno. Važan je samo Isus Krist i njegov interes. A njegov interes je naše spasenje i spasenje svakog čovjeka.“

 

„Dragi đakoni, evo to je ono što vam iskreno želim u vašoj đakonskoj službi. To je ono što iskreno želim i svima nama“, poručio je na kraju propovijedi biskup Uzinić.

 

Provincijal Slišković, zahvaljujući Bogu na trojici novih ređenika, kazao je kako su oni veliki dar za njihovu provinciju i red, ali i za domovinsku i opću Crkvu. Da bi uistinu bili taj dar, trojici ređenika je ponovio riječi iz obreda ređenja: „Vjerujete ono što čitate, učite ono što sami vjerujete i živite ono što druge učite“. To je putokaz ne samo za đakonsku službu nego i za čitav vaš redovnički i svećenički život, poručio im je provincijal.

 

Na kraju lijepog liturgijskog slavlja u klaustru samostana u kojem službu starješine vrši fr. Pero Ćavar, otpjevan je himan „Tebe, Boga, hvalimo“. Đakonsko ređenje uklopljeno je u trodnevnu duhovnu pripravu za vanjsku proslavu titulara župe i samostana Svetoga Križa u Gružu.

 

Angelina Tadić

20200919 Djakonsko OP 01

20200919 Djakonsko OP 02

20200919 Djakonsko OP 03

20200919 Djakonsko OP 04

20200919 Djakonsko OP 05

20200919 Djakonsko OP 06

20200919 Djakonsko OP 07

20200919 Djakonsko OP 08

20200919 Djakonsko OP 09

20200919 Djakonsko OP 10

20200919 Djakonsko OP 11

20200919 Djakonsko OP 12

20200919 Djakonsko OP 13

 

20200919 Djakonsko OP 15

20200919 Djakonsko OP 14

20200919 Djakonsko OP 16

20200919 Djakonsko OP 17

20200919 Djakonsko OP 18

20200919 Djakonsko OP 19

20200919 Djakonsko OP 20

20200919 Djakonsko OP 21

20200919 Djakonsko OP 22

20200919 Djakonsko OP 23

20200919 Djakonsko OP 24

20200919 Djakonsko OP 25

20200919 Djakonsko OP 26

20200919 Djakonsko OP 27

20200919 Djakonsko OP 28

20200919 Djakonsko OP 29

20200919 Djakonsko OP 30

20200919 Djakonsko OP 31

20200919 Djakonsko OP 33

20200919 Djakonsko OP 32

 

Medij